Pijnbestrijding

Nut van pijn, pijnverlichting en pijnbestrijding tijdens de baring

Wat kun je doen om de pijn te verlichten of wat als het niet meer gaat?

Zoals je al eerder hebt kunnen lezen is pijn functioneel, maar toch kun je een hoop doen om de pijn te verlichten. Ook zijn er methoden om de pijn te bestrijden met wat sterkere middelen. De 2 grote groepen methoden beschrijven we hieronder.

Niet medicamenteuze, natuurlijke manieren om de pijn te verlichten en dus zonder risico voor jou of de baby:
  • Ontspanningsoefeningen
  • Ademhalingsoefeningen
  • Positieve verhalen en geloof in jezelf
  • Positieve maar wel reële verwachtingen, zie ook baringspijn
  • Warmte: kruik, sokken, douche, bad
  • Massage/wrijven helpt
  • Gerust stellen
  • Blijven bewegen (je hebt een minder goede doorbloeding bij rugligging)
  • TENS: De geboorteTENS is een apparaatje wat je zelf kunt bedienen en wat de aanmaak van lichaamseigen endorfine stimuleert. Op je rug plak je 4 electroden. Tussen de weeën door gebruik je de Burst modus, dit geeft een prettige tinteling in de rug. Tijdens de wee gebruik je de Boost modus voor extra stimulatie van endorfine. Geef van te voren aan of je gebruikt wilt maken van de geboorte TENS. Je kan deze huren via de praktijk, kosten zijn €15,00 (dit zijn de kosten van de plakkers die de pulsen doorgeven en slechts eenmalig te gebruiken zijn). Dit werkt vooral bij rugweeën.
  • Steriel waterinjecties: dit zijn injecties met steriel water die op de plek van injectie een korte pijn veroorzaken waardoor de pijnprikkel van de weeën tijdelijk niet goed doorkomt en zo eigenlijk afleidt van de pijn. Dit werkt vooral bij rugweeën, niet zo goed bij buikweeën.

Kijk hier voor meer informatie en handige tips over natuurlijke en risicoloze manieren om om te gaan met de pijn.

Medicamenteuze pijnbestrijding en met risico’s voor jou en de baby.

Dit is alleen mogelijk in het ziekenhuis. De volgende middelen zijn mogelijk:

• Epidurale Analgesie (ruggenprik); Dit is de enige pijnbestrijding die de pijn, in 95% van de gevallen, volledig wegneemt.
  • Pethidine; Een vorm van morfine waar je wat suf van kunt worden.
  • Remifentanil; Een infuus met een pomp met de morfine-achtige stof zodat je zelf de toediening in de hand hebt tijdens de weeën. Ook van dit middel kun je suf worden, waardoor je later gedeeltes van de bevalling maar vaag kunt herinneren.

Deze manier van pijnbestrijding hebben helaas ook een aantal nadelen en zelfs risico’s voor jou en de baby. Kijk hier voor uitgebreide informatie over de voor-, nadelen en risico’s van deze methoden.