Na de bevalling

Wat kan je verwachten na de bevalling

Hoe vruchteloos is het zoeken naar een zin
die omschrijft wat wij nu voelen
Woorden zeggen niet wat wij bedoelen
bij zoiets moois als dit begin.

De eerste week na de bevalling heet de kraamtijd. Er komt heel wat op je af in deze week en er valt nog het een en ander te regelen. Dit vergt veel energie van jullie, wat samenvalt met de korte nachten en de zorg voor de nieuwe baby. De kraamverzorgster zal heel veel vertellen over het lichamelijk herstel. Hieronder vind je de belangrijkste en meest voorkomende.

• naweeën: dit zijn samentrekkingen van de baarmoeder die er voor zorgen dat de baarmoeder weer zijn gewone vorm krijgt en het bloedverlies te beperken. Naweeën kunnen de eerste dagen pijnlijk zijn, in overleg mag je paracetamol slikken
  • bloedverlies: de eerste dagen na de bevalling zal het bloedverlies als een hevige menstruatie zijn, je kan ook grote stolsels verliezen ter grootte van een vuist. Aan het einde van de kraamtijd zal het bloedverlies met gewoon maandverband op te vangen zijn. Na een keizersnede is het bloedverlies een stuk minder. Normaal is het bloedverlies na 3-4 weken over, het mag maximaal 6 weken duren.
  • stuwing: gemiddeld drie tot vijf dagen na de bevalling krijgen bijna alle vrouwen stuwing. Of je nu kunstvoeding of borstvoeding geeft, dat maakt niet uit. De oorzaak hiervoor is dat de melkproductie sterk is toegenomen en de bloedtoevoer naar de borsten meer is dan normaal. De klachten van stuwing zijn pijn, soms verhoging en gespannen borsten. Wat kan helpen is het goed leeg laten drinken van de borsten door de baby. Eventueel een warme douche of warme compressen kunnen helpen zodat er wat melk uit de borsten kan stromen. Eventueel de borsten eenmalig helemaal leegkolven geeft ook even verlichting als de baby ze niet helemaal leeg kan drinken. Wat verzachtend kan werken tegen de pijn en warmte is verkoeling van de borsten door middel van koude compressen. Het dragen van een stevige BH of een borstverband is vaak ook prettig. De kraamverzorgster kan daarbij helpen. Normale stuwing duurt meestal 24-36 uur.