8 voordelen van sporten tijdens de zwangerschap

  1. Je raakt minder snel buiten adem

Tijdens je zwangerschap verbruikt je lichaam meer zuurstof. Daarnaast wordt de baarmoeder gedurende de zwangerschap steeds groter waardoor je longen steeds minder ruimte hebben. Hierdoor kan je het benauwd krijgen en word je sneller moe. Wanneer je door training en voldoende beweging een fit lijf hebt kunnen je spieren met minder zuurstof evenveel of zelfs meer kracht leveren. Het gevolg? Je hebt meer lucht en bent minder snel moe!

 

  1. Je hebt minder last van vochtophoping

Tijdens de zwangerschap houdt je lichaam meer vocht vast. Je kan hierdoor last krijgen van gezwollen benen en enkels. Door te bewegen stimuleer je de bloedsomloop, en dat helpt weer bij het afdrijven van het overtollige vocht. Resultaat: minder last van gezwollen enkels.

 

3. Je slaapt beter

Veel zwangere vrouwen slapen slecht. Beweging geeft je niet alleen meer energie, maar zorgt juist ook voor meer rust. Vrouwen die fit zijn tijdens hun zwangerschap slapen rustiger en beter dan vrouwen die niet sporten. Ook geven vrouwen die sporten aan dat zij vaker uitgerust wakker worden.

 

4. Je hebt minder last van stress

Veel zwangeren hebben last van stemmingswisselingen en stress. Als je voldoende beweegt, maakt je lichaam meer serotonine aan. Serotonine is een stofje dat zorgt voor een goed en vrolijk humeur en stress- en angstklachten vermindert.

 

  1. Je hebt minder kans op een gecompliceerde bevalling

Als je lijf in goede conditie verkeert en je ook tijdens je zwangerschap fit blijft, is de kans op een gecompliceerde bevalling kleiner. Zo hebben vrouwen die sporten tijdens hun zwangerschap minder vaak een keizersnede dan vrouwen die niet sporten tijdens hun zwangerschap.

 

  1. De bevalling gaat gemakkelijker

Uit onderzoek van de Amerikaanse gynaecoloog Bradley Price is gebleken dat vrouwen die tijdens de zwangerschap sporten gemakkelijker bevallen dan vrouwen die dit niet doen. Daar heb je toch wel een paar sportuurtjes voor over?

 

  1. Je bent sneller fit en in vorm na de bevalling

Hoe fitter je lichaam is, hoe beter en sneller het herstelt van de bevalling. Hierdoor heb je na de bevalling sneller je energie terug en ben je minder moe, afgezien van de gebroken nachten door je baby natuurlijk. Maar niet alleen je energie herstelt zich beter en sneller: je krijgt ook sneller je oude figuur terug!

 

  1. Je hebt minder kans op bekkenbodemproblemen

Tijdens de zwangerschap en bevalling verliezen de bekkenbodemspieren hun spanning en stevigheid. Dit kan vervelende klachten veroorzaken, zoals bekkeninstabiliteit. Door je bekkenbodemspieren tijdens de zwangerschap en na de bevalling te trainen, bouw je spanning in de bekkenbodemspieren op. Je krijgt en houdt daardoor de controle over je bekkenbodem en hebt zo minder kans op bekkenbodemklachten.

 

 

Wil je ook profiteren van deze voordelen? Doe dan mee met ZwangerFit.

ZwangerFit is actief bewegen en fitnessen onder begeleiding van een fysiotherapeut en gecertigiceerd YVLO-ZwangerFit® docent die is gespecialiseerd in bekkenproblematiek.