Do’s

wat zou je juist wel moeten doen?

To do!

 

Je bent zwanger, wat moet je vooral WEL doen?
Hieronder behandelen we de meest belangrijke onderwerpen

 

Gezond eten                                                             Stress voorkomen               Zwangerschapsverlof

Lekker bewegen                                                      Kraamzorg                             Ouderschapsverlof

Gebruik foliumzuur of een multivitamine      Kraampakket                         Kinderopvang

Infecties voorkomen                                             Uitzetlijst

 

Gezond eten

Het is erg belangrijk om gezond en gevarieerd te eten als je zwanger wilt worden, maar ook tijdens je zwangerschap. Met een goede en gebalanceerde voeding kun je problemen voorkomen. Er zijn ook een aantal dingen die je beter niet kunt eten tijdens je zwangerschap omdat die je ongeboren baby kunnen schaden, hierover informeren we je via een link op onze pagina don’ts. Kijk voor betrouwbare en up to date informatie over gezonde voeding op de website van het voedingscentrum. We hebben er bewust voor gekozen je te verwijzen naar het voedingscentrum aangezien deze organisatie er zijn werk van heeft gemaakt voeding te controleren en mensen hierover te informeren.

 

Lekker bewegen

Het is goed om te bewegen, dus ook in je zwangerschap. Bewegen of sporten kan een hoop klachten tijdens de zwangerschap zelfs voorkomen zoals obstipatie, bekkenklachten, spataderen, maar je zit vaak ook beter in je vel. Ook blijkt dat je beter bevalt als je sport.

Sporten kan dus prima tijdens de zwangerschap en is zelfs erg gezond. Hoe hard en hoe vaak sporten goed is voor je hangt een beetje af van wat je gewend was voordat je zwanger werd. Ben je niet gewend om te sporten, bouw dit dan langzaam op. Als je gewend bent om stevig te sporten, dan kun je dit best blijven doen in de eerste maanden van je zwangerschap.

Of je nu een fanatieke sporter bent of een beginner, afhankelijk van de sport die je beoefend zijn er een paar aandachtspunten. Kijk op babyopkomst voor meer informatie hierover. Hier worden per sport tips en adviezen gegeven.

Je hoeft niet altijd een abonnement te nemen op een sportschool om aan voldoende beweging te komen, kijk hier voor leuke tips om tijdens je dagelijks leven te komen aan voldoende beweging of kijk op 30minutenbewegen.

In het algemeen geldt; krijg je (buik)pijn, krampen/harde buiken, bloedverlies, vruchtwaterverlies, hartkloppingen, word je duizelig, moet je overgeven of voel je je niet lekker. Stop dan met sporten en luister goed naar je lichaam. Dit is een teken dat je te ver bent gegaan (of dat de bevalling is begonnen :-)). Neem dit serieus en doe een stapje terug met sporten. De zwangerschap is niet het moment om extra conditie of spiermassa op te bouwen, maar wel om in goede conditie te blijven zolang dat goed voelt voor je lichaam.

Bij bloedverlies moet je altijd contact met ons opnemen. Bij hevige buikpijn ook of bij buikpijn die niet wegtrekt met rust. Zijn je vliezen gebroken, dan is dat uiteraard ook een goed idee ons hiervan op de hoogte te stellen, zeker als je minder ver bent dan 37 weken. Als er iets is waar je je zorgen over maakt, mag je ons altijd bellen; liever een keer te vaak, dan een keer te laat!!

 

Gebruik foliumzuur of een multivitamine

Als je zwanger bent adviseren we je om foliumzuur te gebruiken. Eigenlijk is het de bedoeling om al foliumzuur te gaan gebruiken op het moment dat je zwanger wilt worden, maar als je dat vergeten bent of je wist het niet, dan heeft het nog steeds zin om het nu te gaan gebruiken tot je ongeveer 10 weken zwanger bent. Er zijn speciale foliumzuurpotjes te halen bij de drogist voor als je zwanger bent. Hier zit een dosis in van 400 microgram. Wat je ook kunt doen is direct aan een multivitamine beginnen speciaal voor de zwangerschap. Hier zitten ook een hoop andere goede vitaminen in die je goed kunt gebruiken in je zwangerschap waaronder dus foliumzuur. Deze vitaminen kun je gewoon je gehele zwangerschap blijven gebruiken.

 

Infecties voorkomen

Van verkoudheid tot aids, van diarree tot rode hond, onschuldig of gevaarlijk, het zijn allemaal infecties. Dat je in de zwangerschap dus door een of ander virus of bacterie wordt getroffen is dus vrijwel zeker. Gelukkig kan dat meestal geen kwaad. Ons lichaam is tegen veel infecties goed bestand. Een verkoudheid of een eenvoudige griep zal de ongeboren baby niet schaden.

Voor sommige besmettelijke aandoeningen ligt dat anders. Die kunnen behalve de aanstaande moeder ook de baby aantasten en zijn daarom ronduit gevaarlijk. Waar mogelijk moet je zo’n schadelijke infectie proberen te voorkomen.

Infectieziekten zijn ziekten die veroorzaakt worden door o.a. virussen, bacteriën, parasieten of schimmels. Het overdragen van infectieziekten gebeurt op 3 manieren:

  1. direct door hoesten, niezen, huidcontact, seksueel contact, bijvoorbeeld verkoudheid, de griep, de vijfde ziekte, de mazelen;
  2. indirect door het eten of drinken van iets dat besmet is met ziekteverwekkers zoals Toxoplasmose of vieze toiletten.
  3. via dieren; zoals muggen die malaria veroorzaken of teken de ziekte van Lyme of Q-koorts door schapen en geiten

Sommige infectieziekten, zoals verkoudheid en griep, komen vaak voor en genezen snel. Maar er zijn ook ernstige infectieziekten waarbij een goede en snelle behandeling nodig is. Bijvoorbeeld tuberculose (tbc) en hepatitis B.

Met een goede hygiëne kun je al een hoop besmettingen voorkomen; hoesten of niezen in je elleboog, handen wassen na toiletbezoek of verschoning van kinderen en voor het bereiden en eten van voedsel, niet met elkaars bestek eten. Als je weet dat iemand ziek is of een kind een kinderziekte heeft, vermijd dan contact met de persoon tot deze genezen is of de besmettelijke periode voorbij is.

Niet alle infecties kun je voorkomen, maar je kunt de kans op besmetting wel verkleinen, bekijk of download hier de folder en klik hier voor alle informatie van het RIVM over gevaarlijke infectieziekten tijdens de zwangerschap

 

Stress voorkomen

Iedereen weet wel dat stress niet goed is in de zwangerschap, maar iedereen heeft in meer of mindere mate met stress te maken.

Baby’s van moeders die veel ongezonde stress hebben gehad zijn vaker onrustig, huilen meer, maar zijn ook lastiger te troosten. Deze kinderen vertonen later ook vaker gedragsproblemen. Het blijkt dat deze kinderen zelf ook meer moeite hebben met het omgaan met stress.

Reden temeer om ongezonde stress te voorkomen. Een beetje gezonde stress kan dus geen kwaad, maar wanneer is het niet meer gezond?

Stress of spanning maakt je lichaam klaar om actie te ondernemen of om te reageren als er bedreigende situaties ontstaan. Stress brengt je lichaam in staat van paraatheid en helpt je goed te presteren op je werk bijvoorbeeld. Wanneer je veel stress momenten hebt en relatief weinig tijd om te herstellen en de stress zich als het ware opstapelt wordt stress ongezond. De balans tussen herstellen en nieuwe momenten van stress is dan kwijt. Het opstapelen van stressmomenten is niet meteen zichtbaar, maar na een tijdje zijn je reservetanks ook op en bereik je het moment dat je het allemaal niet meer aan kunt. Je prestaties worden slechter en uiteindelijk ben je overspannen.

Tijdens je zwangerschap zal je waarschijnlijk ervaren dat dingen je meer moeite kosten, je hebt minder energie en soms is concentreren moeilijker. De kans is dus groot dat je tijdens je zwangerschap sneller stress ervaart. Nu je dit weet kun je er rekening mee houden.

Verwacht minder van jezelf, gun jezelf meer pauze en momenten om te ontspannen. Vraag vaker hulp en vertel hoe je je voelt, dan kunnen anderen er rekening mee houden, dit is namelijk niet altijd te zien voor anderen.

Kijk hier voor meer tips om stress te voorkomen of verminderen.

Ook op de website psychischegezondheid geeft informatie en hier kun je als je dat wilt middels een vragenlijst kijken of je last hebt van ongezonde stress.

 

Kraamzorg

Kraamzorg kun je gaan regelen wanneer je de termijnecho hebt gehad en we je een uitgerekende datum hebben gegeven. Je kunt dit doen door je verzekering te bellen en te melden dat je zwanger bent, dan regelen zij dit voor je. Wat je ook kunt doen is zelf de kraamzorg regelen en kijken welke organisatie je aanspreekt door de visie die ze hebben en de zorg die ze bieden. Elke organisatie moet natuurlijk aan dezelfde eisen voldoen, maar daarnaast is er mogelijkheid om te concurreren met elkaar. Dat doen ze bijvoorbeeld doordat de ene organisatie de mogelijkheid biedt dat de kraamverzorgster snachts nog een opvang komt doen als je dan thuisgekomen bent uit het ziekenhuis bijvoorbeeld. Een ander bureau heeft altijd een kolf bij zich waardoor als er gekolfd moet worden je direct een kolf beschikbaar hebt en je deze niet hoeft te huren ergens of moet ophalen. Kijk hier voor de links naar de verschillende kraamzorgorganisaties

 

Kraampakket

Sommige verzekeraars bieden een kraampakket aan vanuit de basis of vanuit een aanvullende verzekering. Dit is een pakket met een aantal basisbenodigdheden voor de bevalling en kraamtijd. Kijk in je polis of deze wordt vergoed en vraag deze aan bij je verzekering. Indien dit niet wordt vergoed, dan kun je een kraampakket bij de apotheek aanschaffen. Klik hier voor een lijstje wat je nodig hebt.

 

Uitzetlijst

Er zijn veel verschillende uitzetlijsten te vinden op internet. Het hangt er natuurlijk maar vanaf op welke site je kijkt en of ze de artikelen die ze je adviseren ook zelf verkopen. Kijk op de site van 24baby om je eigen lijst samen te stellen. Ze hebben hier overzichtelijk gemaakt welke artikelen echt een must zijn en welke artikelen handig en welke luxe. Zo kun je de lijst zo basic of uitgebreid maken als je zelf wilt. Als je meer wilt weten over wat je aan kosten zo ongeveer kunt verwachten als je een kindje krijgt dan heeft het nibud daar goede informatie over en kijk eens op onze pagina “zwanger worden/wat komt er bij kijken

 

Zwangerschapsverlof

Wie zwanger is en werkt of een uitkering krijgt, heeft recht op zwangerschapsverlof en een zwangerschapsuitkering en na de bevalling op bevallingsverlof en uitkering. Dit verlof duurt in totaal tenminste 16 weken. Kijk voor meer wettelijk informatie hierover op rijksoverheid

 

Ouderschapsverlof

Als echtgenote of partner van je pas bevallen vrouw heb je recht op kraamverlof en ouderschapsverlof. Kijk hier meer informatie over kraamverlof en voor meer informatie over ouderschapsverlof, kijk hier. Voor meer informatie waarom tijd spenderen met je kind niet alleen leuk, maar ook zo belangrijk is, klik hier.

 

Kinderopvang

Als je na je bevalling weer wilt gaan werken, dan wil je dat er door iemand goed op je kind gepast wordt. Je wilt dat je kind liefdevol wordt opgevangen en dat er goed wordt gezorgd voor je kind. Eigenlijk is er niemand die beter op je kind kan passen als jullie zelf als ouders natuurlijk of een lieve oma die tijd heeft. Toch ontkom je er niet altijd aan aangezien steeds meer mensen samen de kost verdienen en oma’s ook vaak zelf werken. Waar moet je op letten, waar heb je recht op, wat voor soorten kinderopvang zijn er? Kijk voor meer informatie op rijksoverheid.

In een aantal landen is het verlof dat je wettelijk krijgt als je baby geboren is een jaar ipv de bij ons relatief korte gemiddeld 12 weken. Dit is niet voor niets.

Voor een gezonde emotionele ontwikkeling van een kind is een veilige hechting nodig aan zijn ouders. Een veilige hechting zorgt ervoor dat het kind zich kan ontwikkelen tot een evenwichtige, psychisch gezonde, stressbestendige volwassene. Uit onderzoek blijkt dat het eerste levensjaar van een kind cruciaal is voor een gezonde hechting en daarmee een gezonde ontwikkeling. Hiervoor is vooral tijd voor en met je kind een belangrijk ingrediënt. Wil je meer weten over een gezonde hechting, klik dan hier

Ben je zwanger, of wil je graag zwanger worden? Wij staan je graag bij met advies