Direct contact opnemen!

bellen!

Neem contact op!

We vinden het belangrijk dat jullie als zwangeren en jullie partners jullie zwangerschap zo zorgeloos mogelijk ervaren. Natuurlijk is dat helaas niet altijd mogelijk omdat er zich toch een complicatie voordoet of dat er iets bij jullie kindje wordt gezien bijvoorbeeld met een echo.

Buiten complicaties zijn er waarschijnlijk best wat situaties die zich voordoen waardoor je je zorgen maakt, of waarbij je je afvraagt of datgene wat je voelt of ervaart wel normaal is. Wij hopen dat je op dat moment geen drempel ervaart om contact met ons op te nemen.

Soms is het ook fijn om te weten wanneer je in ieder geval altijd contact met ons moet op te nemen. Hieronder proberen we de meest voorkomen zaken te beschrijven. Wat we hieronder niet bespreken is wanneer je moet bellen met betrekking tot je bevalling. Klik hier voor meer informatie daarover.

Dus je mag ons altijd bellen, maar je moet in ieder geval bellen naar het 06-nummer van je eigen team bij onderstaande zaken en bel ons dan graag op het 06-nummer van je eigen team. Voor team Scherpenzeel is dit 06-5364 0979, voor team Woudenberg is dit 06-4853 3036.

Buikpijn

Als je nog geen 37 weken zwanger bent, bel ons dan indien:

• je buikpijn hebt die binnen de 10 minuten komt en gaat en niet afzakt als je even rustig gaat liggen met een kruik tegen je buik.
  • je buikpijn hebt in combinatie met bloedverlies of slijmverlies

Als je verder dan 37 weken zwanger bent, bel ons dan indien:

• je buikpijn hebt in combinatie met bloedverlies
  • je buikpijn hebt in combinatie met het minder voelen bewegen van je kindje
  • je buikpijn hebt die continue aanhoudt

Klik hier voor uitgebreidere informatie over buikpijn en hoe je hier mee om kan gaan.

Minder of geen leven voelen

Als je ongeveer 20 weken zwanger bent, krijg je van ons een informatieblaadje mee over het even voelen van de baby, wat normaal is, waar je op kan letten en wanneer je contact met ons kan opnemen. Klik hier voor de download van dit informatieblaadje.

Kort samengevat komt het hier op neer; Vanaf 24 weken zou je je baby eigenlijk al elke dag moeten voelen bewegen, daarna zou dit eigenlijk niet meer voor mogen komen. Is dit het geval, neem dan contact met ons op. Ook indien je minder leven voelt dan voorheen en je maakt je er zorgen over dan is dat reden genoeg om contact met ons op te nemen. Ben je druk geweest en je denkt ineens; “Goh, wanneer heb ik de baby eigenlijk voor het laatst gevoeld?”, neem er dan even de tijd voor, ga rustig op een stoel zitten of ga liggen met je handen op je buik en wacht totdat je de baby goed hebt gevoeld. Indien je de baby binnen 1 tot maximaal 2 uur helemaal niet voelt terwijl je echt rustig zit (dus niet toch stiekum even tussendoor de vaatwasser uitruimen), dan is dat voldoende reden om contact met ons op te nemen. Babytjes slapen namelijk niet veel langer dan 1-2 uur achter elkaar in de buik. Veel bewegingen mis je wel als je zelf lichamelijk in de weer bent, maar een stuk minder als je stil zit of ligt, vandaar dit advies.

Bloedverlies

Als je belt met bloedverlies, bewaar dan wat je hebt verloren en trek bijvoorbeeld het toilet niet door!

Voor wat uitgebreidere informatie over bloedverlies klik hier. Kort samengevat;

tot 12 weken
  • indien je hevig bloedverlies heb en het is niet meer met gewoon maandverband op te vangen
  • als je bloedverlies hebt in combinatie met schouderpijn, pijn ter hoogte van je schouderbladen of bovenrug
  • als je langer dan een week bloed verliest
  • als je er koorts bij krijgt
12 tot 37 weken
  • altijd contact met ons opnemen
vanaf 37 weken
  • indien het meer is dan een beetje met afvegen
  • in combinatie met aanhoudende buikpijn of minder leven voelen
  • indien het langer dan een dag aanhoudt

Vochtverlies

Als je belt met vochtverlies bewaar dan wat je hebt verloren!

• indien je vocht verliest en je twijfelt of het vruchtwater is

Klik hier voor uitgebreidere informatie over vochtverlies en hoe je het verschil tussen vruchtwater en afscheiding kunt ontdekken.

Hoofdpijn
  • indien je na 20 weken hoofdpijn hebt die niet snel (binnen enkele uren) over gaat met rust of voldoende drinken.
  • indien je hoofdpijn hebt in combinatie met (een van) de volgende klachten of symptomen; vocht vasthouden, misselijk zijn, wazig of vlekjes zien, pijn in je bovenbuik of bovenrug, het idee dat er een band om je bovenbuik zit (bandgevoel).

Zwangerschapsvergiftiging (pre-eclampsie)

Nu is zwangerschapsvergiftiging natuurlijk geen klacht op zich, maar een zwangerschapscomplicatie. Toch zetten we deze complicatie er even op deze manier tussen aangezien het om een combinatie van klachten gaat die vaak (gedeeltelijk) samen gezien worden.

Klachten die horen bij deze regelmatig voorkomende en gevaarlijke complicatie zijn:

• hoofdpijn
  • plotseling veel vocht vasthouden
  • misselijk zijn, braken
  • wazig of vlekjes zien
  • pijn in je bovenbuik of bovenrug
  • het idee dat er een band strak om je bovenbuik zit (bandgevoel)

Deze klachten komen niet altijd tegelijk voor en soms heeft iemand slechts last van één van deze symptomen, bij twijfel dus altijd contact met ons opnemen!

Koorts

Koorts is een temperatuur van 38 graden of meer.

• indien je meer dan 38,5 graden koorts hebt ondanks het gebruik van paracetamol, bel dan je eigen huisarts!
  • indien je koorts hebt en je voelt daarbij je baby minder bewegen, bel ons!

Klik hier voor meer informatie over koorts.

Dus nogmaals: je mag ons altijd bellen, maar je moet in ieder geval bellen bij bovenstaande zaken.
Bel ons dan graag op het 06-nummer van je eigen team. Voor team Scherpenzeel is dit 06-5364 0979, voor team Woudenberg is dit 06-4853 3036