Infectieziekten en werk

Vijfde ziekte, rode hond, veel decibellen of gevaarlijke stoffen, let op!

Van verkoudheid tot aids, van diarree tot rode hond, onschuldig of gevaarlijk, het zijn allemaal infecties. Dat je in je zwangerschap dus door een of ander virus of bacterie wordt getroffen is dus vrij groot. Gelukkig kan dat meestal geen kwaad. Ons lichaam is tegen veel infecties goed bestand. Een verkoudheid of een eenvoudige griep zal de ongeboren baby niet schaden.

Infectieziekten:

Infectieziekten zijn ziekten die veroorzaakt worden door o.a. virussen, bacteriën, parasieten of schimmels. Het overdragen van infectieziekten gebeurt op 3 manieren:

1. direct door hoesten, niezen, huidcontact, seksueel contact, bijvoorbeeld verkoudheid, de griep, de vijfde ziekte, de mazelen;
  2. indirect door het eten of drinken van iets dat besmet is met ziekteverwekkers zoals Toxoplasmose of vieze toiletten.
  3. via dieren; zoals muggen die malaria veroorzaken of teken de ziekte van Lyme of Q-koorts door schapen en geiten

Sommige infectieziekten, zoals verkoudheid en griep, komen vaak voor en genezen snel. Maar er zijn ook ernstige infectieziekten waarbij een goede en snelle behandeling nodig is. Bijvoorbeeld tuberculose (tbc) en hepatitis B.

Voorkomen is beter dan genezen!

Met een goede hygiëne kun je al een hoop besmettingen voorkomen; hoesten of niezen in je elleboog, handen wassen na toiletbezoek of verschoning van kinderen en voor het bereiden en eten van voedsel, niet met elkaars bestek eten. Als je weet dat iemand ziek is of een kind een kinderziekte heeft, vermijd dan contact met de persoon tot deze genezen is of de besmettelijke periode voorbij is.

Niet alle infecties kun je voorkomen, maar je kunt de kans op besmetting wel verkleinen, bekijk of download hier de folder en klik hier voor alle informatie van het RIVM over gevaarlijke infectieziekten tijdens de zwangerschap

Werk:

Werken en zwanger worden gaat prima samen, toch zijn er wel een aantal dingen waar je op kunt letten. Met wat voor stoffen werk je bijvoorbeeld of doe je lichamelijk belastend werk, werk je met straling? Elke bedrijf heeft een RI&E (risico- inventarisatie en –evaluatie). Dit is een informatiedocument waarin mogelijke gezondheids- en veiligheidsrisico’s voor de werknemers vermeld worden en een plan om de risico’s te beperken of weg te nemen. Op de volgende websites vind je informatie over werken en zwangerschap. Ook kun je bij links de algemene folder downloaden over zwangerschap en werk

En wat geldt voor zwanger zijn geldt ook voor zwanger worden!

Klik op de links hieronder voor meer informatie:

rijksoverheid

ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid

fnv