Adviezen in de zwangerschap

Gezond eten
Het is erg belangrijk om gezond en gevarieerd te eten als je zwanger wilt worden, maar ook tijdens je zwangerschap. Met een goede en gebalanceerde voeding kun je problemen voorkomen. Er zijn ook een aantal dingen die je beter niet kunt eten tijdens je zwangerschap omdat die je ongeboren baby kunnen schaden. Hierover informeren we je via een link op onze pagina don’ts. Kijk voor betrouwbare en up to date informatie over gezonde voeding op de website van het voedingscentrum. We hebben er bewust voor gekozen je te verwijzen naar het voedingscentrum aangezien deze organisatie er zijn werk van heeft gemaakt voeding te controleren en mensen hierover te informeren.

Lekker bewegen
Het is goed om te bewegen, dus ook in je zwangerschap. Bewegen of sporten kan zelfs een hoop klachten tijdens de zwangerschap voorkomen, zoals obstipatie, bekkenklachten, spataderen, maar je zit vaak ook beter in je vel. Ook blijkt dat je beter bevalt als je sport.

Sporten kan dus prima tijdens de zwangerschap en is zelfs erg gezond. Hoe hard en hoe vaak sporten goed is voor je hangt een beetje af van wat je gewend was voordat je zwanger werd. Ben je niet gewend om te sporten, bouw dit dan langzaam op. Als je gewend bent om stevig te sporten, dan kun je dit best blijven doen in de eerste maanden van je zwangerschap.

Of je nu een fanatieke sporter bent of een beginner, afhankelijk van de sport die je beoefend zijn er een paar aandachtspunten. Kijk op babyopkomst voor meer informatie hierover. Hier worden per sport tips en adviezen gegeven.

Je hoeft niet altijd een abonnement te nemen op een sportschool om aan voldoende beweging te komen, kijk hier voor leuke tips om tijdens je dagelijks leven te komen aan voldoende beweging of kijk op 30minutenbewegen.

In het algemeen geldt; krijg je (buik)pijn, krampen/harde buiken, bloedverlies, vruchtwaterverlies, hartkloppingen, word je duizelig, moet je overgeven of voel je je niet lekker. Stop dan met sporten en luister goed naar je lichaam. Dit is een teken dat je te ver bent gegaan (of dat de bevalling is begonnen :-)). Neem dit serieus en doe een stapje terug met sporten. De zwangerschap is niet het moment om extra conditie of spiermassa op te bouwen, maar wel om in goede conditie te blijven zolang dat goed voelt voor je lichaam.

Bij bloedverlies moet je altijd contact met ons opnemen. Ook bij hevige buikpijn of bij buikpijn die niet wegtrekt met rust. Zijn je vliezen gebroken, dan is dat uiteraard ook een goed idee ons hiervan op de hoogte te stellen, zeker als je minder ver bent dan 37 weken. Als er iets is waar je je zorgen over maakt, mag je ons altijd bellen; liever een keer te vaak, dan een keer te laat!!

Gebruik foliumzuur of een multivitamine
Als je zwanger bent, adviseren we je om foliumzuur te gebruiken. Eigenlijk is het de bedoeling om al foliumzuur te gaan gebruiken op het moment dat je zwanger wilt worden, maar als je dat vergeten bent of je wist het niet, dan heeft het nog steeds zin om het nu te gaan gebruiken tot je ongeveer 10 weken zwanger bent. Bij de drogist zijn tabletten met foliumzuur te krijgen voor als je zwanger bent of wilt worden. Hier zit een dosis in van 400 microgram. Je kunt ook direct met een multivitamine beginnen speciaal voor de zwangerschap. Hier zitten ook andere goede vitaminen in die je goed kunt gebruiken in je zwangerschap waaronder dus foliumzuur. Deze vitaminen kun je gewoon je gehele zwangerschap blijven gebruiken.

Calciumgebruik in de zwangerschap
Uit onderzoek is gebleken dat bij 60% van de zwangere vrouwen sprake is van onvoldoende calciuminname.
Bij voldoende inname van calcium wordt het risico op vroeggeboorte, zwakke botten bij pasgeborene en een te laag geboortegewicht verkleind. Daarnaast kan het ook de kans op bloeddrukproblemen en zwangerschapsvergiftiging aan het einde van de zwangerschap verkleinen. Als je zwanger bent en je hebt risicofactoren voor het ontstaan van bloeddrukproblemen of zwangerschapsvergiftiging dan adviseren we je extra calcium te slikken. Vraag hiernaar bij één van je controles bij ons.

Voor elke zwangere en moeder die borstvoeding geeft, adviseren wij de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium. Dit is 1000mg. Calcium zit in melk, melkproducten, kaas, groente, noten en peulvruchten.
Ga na hoeveel calcium je uit je voeding al binnenkrijgt. Dit kan je hier checken. Zo kun je beoordelen of er aanpassingen in je voedingspatroon nodig zijn en of eventueel een aanvulling van een voedingssupplement kan helpen om aan de aanbevolen hoeveelheid te komen. De maximale hoeveelheid calcium die je per dag binnen mag krijgen is 2500mg.

Om calcium optimaal te laten werken in je lichaam is het advies om calciumhoudende producten te combineren met vitamine D of beweging, dit bevordert de opname van calcium in je lichaam.

Infecties voorkomen
Van verkoudheid tot aids, van diarree tot rode hond, onschuldig of gevaarlijk, het zijn allemaal infecties. Dat je in de zwangerschap dus door een of ander virus of bacterie wordt getroffen is dus vrijwel zeker. Gelukkig kan dat meestal geen kwaad. Ons lichaam is tegen veel infecties goed bestand. Een verkoudheid of een eenvoudige griep zal de ongeboren baby niet schaden.

Voor sommige besmettelijke aandoeningen ligt dat anders. Die kunnen behalve de aanstaande moeder ook de baby aantasten en zijn daarom ronduit gevaarlijk. Waar mogelijk moet je zo’n schadelijke infectie proberen te voorkomen.

Infectieziekten zijn ziekten die veroorzaakt worden door o.a. virussen, bacteriën, parasieten of schimmels. Het overdragen van infectieziekten gebeurt op 3 manieren:

  1. direct door hoesten, niezen, huidcontact, seksueel contact, bijvoorbeeld verkoudheid, de griep, de vijfde ziekte, de mazelen;
  2. indirect door het eten of drinken van iets dat besmet is met ziekteverwekkers zoals Toxoplasmose of vieze toiletten.
  3. via dieren; zoals muggen (malaria) of teken (de ziekte van Lyme) of door schapen en geiten (Q-koorts)

Sommige infectieziekten, zoals verkoudheid en griep, komen vaak voor en genezen snel. Maar er zijn ook ernstige infectieziekten waarbij een goede en snelle behandeling nodig is. Bijvoorbeeld tuberculose (tbc) en hepatitis B.

Met een goede hygiëne kun je al een hoop besmettingen voorkomen; hoesten of niezen in je elleboog, handen wassen na toiletbezoek of verschoning van kinderen en voor het bereiden en eten van voedsel, niet met elkaars bestek eten. Als je weet dat iemand ziek is of een kind een kinderziekte heeft, vermijd dan contact met de persoon tot deze genezen is of de besmettelijke periode voorbij is.

Niet alle infecties kun je voorkomen, maar je kunt de kans op besmetting wel verkleinen, Klik hier voor alle informatie van het RIVM over gevaarlijke infectieziekten tijdens de zwangerschap.

Stress voorkomen
Iedereen weet wel dat stress niet goed is in de zwangerschap, maar iedereen heeft in meer of mindere mate met stress te maken.

Baby’s van moeders die veel ongezonde stress hebben gehad zijn vaker onrustig, huilen meer, maar zijn ook lastiger te troosten. Deze kinderen vertonen later ook vaker gedragsproblemen. Het blijkt dat deze kinderen zelf ook meer moeite hebben met het omgaan met stress.

Reden temeer om ongezonde stress te voorkomen. Een beetje gezonde stress kan dus geen kwaad, maar wanneer is het niet meer gezond?

Stress of spanning maakt je lichaam klaar om actie te ondernemen of om te reageren als er bedreigende situaties ontstaan. Stress brengt je lichaam in staat van paraatheid en helpt je goed te presteren op je werk bijvoorbeeld. Wanneer je veel stress momenten hebt en relatief weinig tijd om te herstellen en de stress zich als het ware opstapelt wordt stress ongezond. De balans tussen herstellen en nieuwe momenten van stress is dan weg. Het opstapelen van stressmomenten is niet meteen zichtbaar, maar na een tijdje zijn je reservetanks ook op en bereik je het moment dat je het allemaal niet meer aan kunt. Je prestaties worden slechter en uiteindelijk ben je overspannen.

Tijdens je zwangerschap zal je waarschijnlijk ervaren dat dingen je meer moeite kosten, je hebt minder energie en soms is concentreren moeilijker. De kans is dus groot dat je tijdens je zwangerschap sneller stress ervaart. Nu je dit weet kun je er rekening mee houden.

Verwacht minder van jezelf, gun jezelf meer pauze en momenten om te ontspannen. Vraag vaker hulp en vertel hoe je je voelt, dan kunnen anderen er rekening mee houden, dit is namelijk niet altijd te zien voor anderen.

Kijk hier voor meer tips om stress te voorkomen of verminderen.

Ook op de website psychischegezondheid geeft informatie en hier kun je als je dat wilt middels een vragenlijst kijken of je last hebt van ongezonde stress.

Ben je zwanger, of wil je graag zwanger worden?
Wij staan je graag bij met advies!

Contact opnemen