Calciumgebruik in de zwangerschap

Calciumgebruik in de zwangerschap

Uit onderzoek is gebleken dat bij 60% van de zwangere vrouwen sprake is van onvoldoende calciuminname.
Bij voldoende inname van calcium wordt het risico op vroeggeboorte, zwakke botten bij pasgeborene en een te laag geboortegewicht verkleind. Daarnaast kan het ook de kans op bloeddrukproblemen en zwangerschapsvergiftiging aan het einde van de zwangerschap verkleinen. Als je zwanger bent en je hebt risicofactoren voor het ontstaan van bloeddrukproblemen of zwangerschapsvergiftiging, dan adviseren we je extra calcium te slikken. Vraag hiernaar bij één van je controles bij ons.

Voor elke zwangere en moeder die borstvoeding geeft, adviseren wij de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium. Dit is 1000mg. Calcium zit in melk, melkproducten, kaas, groente, noten en peulvruchten.
Ga na hoeveel calcium je uit je voeding al binnen krijgt. (Calciumcheck)
Zo kun je beoordelen of er aanpassingen in je voedingspatroon nodig zijn en of eventueel een aanvulling van een voedingssupplement kan helpen om aan de aanbevolen hoeveelheid te komen. De maximale hoeveelheid calcium die je per dag binnen mag krijgen is 2500mg.

Om calcium optimaal te laten werken in je lichaam is het advies om calciumhoudende producten te combineren met vitamine D of beweging, dit bevordert de opname van calcium in je lichaam.